Usługi hostingowe
wydajność i niezawodność serwera
na którym jest strona to konieczność
Strona WWW jest dziś naturalną formą kontaktu z otoczeniem gospodarczym, podobnie jak plakat, ulotka reklamowa czy inna forma prezentacji. Sam zaś Internet to doskonałe medium do komunikacji i platforma transakcyjna. Dzięki Internetowi Twoja firma jest aktywna 24 godziny na dobę, właśnie wtedy, kiedy Twój klient potrzebuje.
W naszej ofercie znajdziesz pakiety hostingowe dopasowane do Twoich potrzeb, które zapewnią Ci utrzymanie stron i sklepów internetowych, obsługę dynamicznych aplikacji (CMS) oraz kont e-mail w Twojej domenie. Wydajne serwery i szybkie łącza do sieci Internet uczynią Twoją pracę komfortową, a serwis – dostępny dla potencjalnych klientów na całym świecie.
Jaki powinien być dobry hosting?
Posiadając stronę każdy wie, że najważniejsze jest by po prostu była ona dostępna cały czas dla wszystkich internautów. To jest priorytet. I nawet jeśli będziesz miał tysiące Mb powierzchni dysku lub „2 x nielimitowany transfer” a serwer nie będzie funkcjonował poprawnie i przerwy będą dłuższe niż działanie, to bardzo szybko będziesz chciał zmienić usługodawcę. Tak więc dowiedz się za co czasami warto zapłacić i być spokojnym.
1. Wsparcie, pomoc, support
Dobry hosting powinien mieć wsparcie użytkownika 24h/7/365. Odpowiedzi powinny być udzielane w ciągu 1-2 godzin, niezależnie od pory dnia i nocy.
Osoba udzielająca pomocy powinna podpisać się imieniem i nazwiskiem. Jeżeli rozmawiam z Nowakiem, a wczoraj pomocy udzielał mi Kowalski, to Nowak może mnie np. połączyć z Kowalskim.
Często spotykane błędy:
a. na zgłoszenie awarii po 24h otrzymujesz odpowiedź: „zgłoszenie zostało przekazane administratorom”. Klienta nie interesują wewnętrzne procedury. Jeżeli odpowiedź jest udzielana dopiero po 24h, to MUSI ona mieć charakter merytoryczny!
b. zgłaszam problem z bazą danych MSSQL. Otrzymuję dzień później odpowiedź: „Z jakiej bazy Pan korzysta?”. Szacunek dla klienta wymaga przeczytania jego wiadomości.
c. zgłaszam problem w piątek. Odpowiedź otrzymuję w poniedziałek.
2. Kilka sposobów komunikacji z użytkownikiem
email, trouble tickets, chat „live”, telefon, komunikator, forum dyskusyjne.
Często spotykane błędy:
a. brak kontaktu telefonicznego. W większości firm, jak jest potrzebne wsparcie to po prostu dzwoni się do usługodawcy i pyta się, dlaczego to nie działa, dlaczego nie można tego czy tamtego skonfigurować. Czasami NAPRAWDĘ wystukiwanie problemu przez Gadu-gadu nie jest najwygodniejsze.
b. firma oferuje „live support” albo chat na głównej stronie, który na ogół jest OFFLINE. Firma, która oferuje taką usługę i która w godzinach 9-18 nie jest online, niech się nie bawi w takie gadżety.
3. Na stronie internetowej powinny być umieszczone dane adresowe firmy
Często spotykane błędy:
a. W regulaminie czytam często, że dane osobowe są przetwarzane przez firmę… Dobrze, ale gdzie ona jest?
b. Rezygnacja z usług następuje w formie pisemnego wypowiedzenia. I pod jaki adres mam je wysłać?
Co takiego jest magicznego w adresie firmy, że tak trudno go często umieścić na stronie internetowej?
4. Backup, czyli kopia zapasowa
Rzecz, na którą nie zwraca się uwagi, a która czasami jest ostatnią deską ratunku. Mimo, iż każdy powinien wykonywać regularne kopie bezpieczeństwa, to często zdarza się, że gdy coś padnie, to akurat wtedy nie wykonaliśmy kopii zapasowej. Kopia zapasowa powinna być wykonywana co 24h.
Często spotykane błędy:
a. rzadko wykonywane backupy. Miałem przypadek, gdzie firma, która zapewniała backup co 24h. Jednak gdy doszło do awarii, „najświeższa” kopia pochodziła sprzed 5 dni.
b. backup tylko części serwisu. Wykonywanie backupu to nie jest prosta sprawa – serwisy mogą zajmować kilkadziesiąt (kilkaset) GB. Dlatego w krytycznym momencie okazuje się, że firma wykonuje backup jedynie baz danych.
5. Liczba stron/serwer
Co z tego, że serwery są w klimatyzowanych pomieszczeniach, uzbrojeni po zęby ochroniarze czuwają 24h, łącza mają dziesiątki Gb/s a serwery to przynajmniej Dual Xeony z dyskami SCSI. Niezależnie od konfiguracji, każdy serwer można ukatrupić.
Często popełniane błędy:
a. Firmy, aby zaoszczędzić, wrzucają więcej stron na serwer. Jest jasne, że jeżeli firma umieszcza mniej stron na serwerze, to zwiększają się jej koszty, a zatem klient musi zapłacić więcej.
6. Informacja to podstawa
O wszelkich awariach, przerwach w świadczeniu usług, modyfikacjach, klient powinien być informowany z odpowiednim wyprzedzeniem. Jest normalne, że zdarzają się przerwy związane z instalacją nowego oprogramowania, sprzętu. W takim przypadku należy poinformować użytkownika z kilkudniowym wyprzedzeniem np.: W dniu 18 maja, w godzinach od 2:00-2:15 nastąpi przerwa w świadczeniu usług, ponieważ przeprowadzamy instalację tego i tamtego.
7. strona internetowa świadczy o usługodawcy
Można powiedzieć: widziały gały co brały. Jeżeli komuś nie chce się dołożyć należytej staranności, aby usunąć błędy ortograficzne, to mam poważne wątpliwości, czy będzie się starać zapewnić wysoki poziom usług.
Często spotykane błędy:
a. błędy ortograficzne
b. niekompatybilność strony z niektórymi przeglądarkami
c. niezrozumiały regulamin
d. nieprecyzyjna oferta (haczyki?)
Hosting, który spełnia te kryteria i unika tych błędów niestety nie kosztuje 5zł/miesiąc.